Minimální preventivní program
Minimální preventivní program
Školní rok 2024/2025
Název školy, adresa:
Základní škola a Mateřská škola Hlubočany, okres Vyškov, příspěvková organizace, Hlubočany 105, 682 01
Vyškov
Zřizovatel školy: obec Hlubočany, Hlubočany 22, 682 01 Vyškov
Ředitelka školy: Mgr. Jitka Zalešáková
Škola sdružuje:
• mateřská škola
• základní škola - 1.stupeň
• školní kuchyně
• školní družina
Telefon: 517 358 958
E-mail:zshlubocany@seznam.cz
Obsah MPP:
1. Úvod
2. Charakteristika a specifika školy
3. Cíle MPP
4. Zařazení konkrétních témat do výuky
5. Aktivity MPP
1. Úvod
Minimální preventivní program (MPP) je součástí pedagogické dokumentace školy.
Je vypracován v souladu s platnými právními předpisy na základě příslušných metodických pokynů a slouží
jako základní pomůcka pro preventivní aktivity na škole v průběhu celého školního roku. Za jeho sestavení
odpovídá školní metodik prevence.
Vedení školy a pedagogický sbor jsou seznámeni s jeho obsahem. Vlastní náplň programu realizují
vyučující, do jejichž předmětů spadají jednotlivá témata.
Účinnost programu je vyhodnocována vždy na konci školního roku.
V letošním školním roce zůstává základním principem preventivní strategie na naší škole osvojování
základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a rozvoj dovedností, které vedou u dětí k odmítání
všech druhů sebedestrukčního chování a projevů agresivity. Děti budou seznamovány s bezpečným
pohybem v kyberprstoru.
Každý další školní rok přináší nové podněty, nápady a zkušenosti, na jejichž základě hledáme pokud možno
efektivní cesty vedoucí ke zkvalitnění vlivu na naše žáky.
Za velmi důležitou oblast považujeme prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a
žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek i boj proti
nudě (smysluplné využívání volného času).
2. Charakteristika a specifika školy
Mateřskou školu tvoří jedna třída v budově mateřské školy, Hlubočany 96.Třída je prostorná, vybavená
hračkami, didaktickými pomůckami. Mateřská škola má zahradu s pískovištěm, prolézačkami a plochou pro
sportovní aktivity.
Základní škola je dvojtřídní se spojenými ročníky - I. Třída spojuje první,druhý a třetí ročník. II.třída
spojuje čtvrtý a pátý ročník. Třídy jsou vybaveny pomůckami k výuce, didaktickou technikou. K výuce
tělesné výchovy využíváme sál obecního úřadu, který je vybavena potřebným tělocvičným nářadím a
náčiním a sportovní antukové hřiště. Vedle školy je školní zahrada, která je využívána během výuky a o
velké přestávce a dále školní družinou.
Školní družina je v učebně II.třídy školy, je vybavena hrami, hračkami, výtvarnými potřebami a kobercem.
Školní jídelna je v budově mateřské školy. Po vyučování přechází žáci v doprovodu učitelky na oběd.
3. Cíle MPP
Dlouhodobá strategie
Dlouhodobá strategie školy je zaměřena v nespecifické prevenci na rozvoj zdravého životního stylu,
vytváření inkluzivního prostředí ve škole a na podporu sociálních dovedností žáků vůči tlaku vrstevnické
skupiny. Ve specifické prevenci na předcházení šikany a rizikovému chování.
Obecné cíle
• Preventivně působit v co nejširší oblasti rizikových forem chování
• Spolupracovat a zapojovat se do projektů - akcí realizovaných jinými odbornými subjekty
• Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a ostatních pedagogů
• Vytvořit a rozšiřovat nabídku volnočasových aktivit školy
• Zajistit informovanost rodičů o rizikovém chování a seznámit rodiče s MPP
Konkrétní cíle
1. Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření
• Oddálit první kontakt s návykovými látkami - podporovat žáky v jejich potřebách, nápadech,
tvořivosti, ve volnočasových aktivitách a zájmových činnostech
2. Prevence šikany, projevů xenofobie, rasismu a antisemitismu
• Předcházet šikaně, jejím projevům, stádiím a formám
• Předcházet projevům rasizmu, xenofobie a antisemitismu
• Usnadnit adaptaci nově příchozích žáků na prostředí školy, nové kamarády, učitele, formy práce...
• Vyvracet předsudky, pěstovat úctu k druhým
• Upevňovat obecně uznávané hodnoty
• Zajistit bezpečnost žáků o přestávkách a na skrytých místech školy (dohled)
• Účinně postupovat při rozpoznání šikany v souladu s pokyny MŠMT
• Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy
3. Prevence rizikového sexuálního chování a sexuálního zneužívání
• Předcházet rizikovému chování
• Předcházet rizikům předčasného pohlavního života
• Posilovat a upevňovat obecně uznávané hodnoty - rodina, mateřství, láska
• Předcházet rizikům sexuálního zneužívání týrání otevřeným předkládáním témat sexuální výchovy,
besedám o nich
• Podporovat zdravé sebevědomí žáků a citlivě přistupovat k jejich problémům se vztahy, dospíváním
apod.
4. Prevence kriminality a delikvence, právní odpovědnost
• Předkládat a vysvětlovat modelové situace týkající se kriminality a delikvence
• Seznamovat žáky se základními projevy kriminality a delikvence
• Vysvětlovat důležitost řádu a norem
• Zasadit se o to, aby žáci znali svá práva ve společnosti - dětská práva, ústava
• Předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou
5. Prevence virtuálních drog a kyberšikany
• Seznámit žáky se základními pojmy virtuálních drog - TV, video, počítačové hry,
závislost na internetu, patologické hráčství (výherní automaty, sázení), reality show
• Předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením - v důsledku přílišného užívání
virtuálních drog - znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost, gambling
• Stanovit a posilovat pravidla při užívání virt. drog
• Podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu
• Vést žáky k obezřetnosti při pohybu na internetu, při zadávání údajů o své osobě, při kontaktu s
cizími lidmi
• Besedovat o nebezpečí kyberšikany, posilovat kladné hodnoty ve vztahu mezi lidmi
6. Zdravý životní styl - prevence poruch příjmu potravy, ekologie
• Podporovat zdravý životní styl žáků - životospráva, duševní i osobní hygiena, pohyb, režim dne,
prevence stresu, úrazů
• Upevňovat kladný vztah ke svému tělu
• Předcházet negativním vlivům médií a reklamy
• Předcházet vzniku poruch příjmu potravy - anorexie, bulimie, diety, obezita
• Upevňovat kladný vztah k životnímu prostředí
4. Zařazení konkrétních témat do výuky
1. ročník
• Základní zásady mezilidské komunikace, osobní bezpečí - ve všech předmětech a aktivitách
• Průběžně, zejména při skupinových činnostech - vztahy v dětském kolektivu
• Ve všech předmětech při kolektivních činnostech - každý člověk je jiný
• Respektování odlišností, základní hygienické návyky
• Ve všech předmětech a činnostech - využití volného času
• Rodina jako bezpečné místo
2. ročník
• TV, Prv - lidské tělo, zdraví a jeho ochrana
• TV, Prv - popis částí těla, zacházení s léky
• Prv - hygiena, orientace v čase, vztahy mezi lidmi
• ČJ - divadla, výlety projekty skupinové práce
• Prv - chování v krizových situacích
3. ročník
• Prv - pojmy z oblasti prevence, sexuální výchovy a drogové závislosti
• Prv - člověk, lidské tělo, muž a žena, zdraví a jeho ochrana
• Prv - lidé kolem nás, multikulturní výchova
• Prv - práce a volný čas, využívání volného času
• Prv - ochrana proti obtěžování cizí osobou
4. ročník
• Prv - lidské tělo, odlišnosti mezi pohlavími
• ČJ čtení - formou rozhovorů, besed, výukových filmů - životospráva a důsledky nevhodných
návyků
• ČJ, Př - využívání volného času
• Př, ČJ sloh - pojmy drogová závislost a sexuální výchova
• ČJ čtení - informace v médiích, výukové programy - vztahy v dětském kolektivu
• Divadlo, výlety, skupinové práce, práce v komunikativním kruhu
5. ročník
• rozhovory, besedy, články na internetu- životospráva, důležitost každodenního pohybu, důsledky
užívání návykových látek
• vhodné využití volného času
• ochrana proti obtěžování cizími osobami
• vztahy v kolektivu, vzájemné vztahy mezi chlapci a dívkami
• velké nebezpečí kyberšikany
Cíl:
Po pěti letech by děti měly umět:
• definovat rodinu jako zázemí a útočiště
• zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými
• mít základní sociální dovednosti
• umět se chránit před cizími lidmi
• mít základní zdravotní návyky
• umět si správně zorganizovat svůj volný čas
• umět rozlišit léky a návykové látky
• znát přesné informace o alkoholu, tabáku a dalších návykových látkách
• znát následky užívání návykových látek
• umět odmítat
5. Aktivity MPP
1. Aktivity pro pedagogické pracovníky
• Seznámit žáky i rodiče se školním řádem.
• Využívat nástěnky a didaktické materiály.
• Využívat informací odborných časopisů (Bezpečná škola. Učitelské noviny).
• Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a pedagogických pracovníků.
• Zajistit konzultace pro rodiče.
• Zprostředkovat písemná sdělení rodičům, distribuci informačních materiálů.
• Zapojovat rodiče do aktivit školy.
• Zapojovat se při realizaci MPP.
• Uplatňovat jednotná pravidla pochval a postihů.
• Uplatňovat individuální přístup k žákům se SPU.
2. Aktivity pro žáky
• Nástěnky
• Konkrétní téma při výuce
• Projekty
3. Aktivity pro rodiče
• Rodičovské schůzky
• Konzultační hodiny
• Nástěnky
• Webové stránky školy
• Spolupráce s PPP
• Školská rada
4. Aktivity plánované
• První školní den prvňáčků - přivítání žáků a rodičů ve škole
• Projekt "Ovoce do škol", "Mléko do škol"
• Projekt "Šablony pro MŠ a ZŠ II.
• Třídní schůzky, konzultační hodiny
• Webové stránky školy
• Divadelní představení
• Halloween - projektový den ve škole
• Lampionový průvod
• Projekt Vánoce
• Rozsvěcení vánočního stromku v obci - Zpívání u vánočního stromu
• Vánoční besídka a vánoční dílny
• Návštěva knihovny ve Vyškově
• Zápis prvňáčků
• Škola v přírodě
• Plavecká výuka
• Masopust
• Projekt Den Země
• Školní výlet
5. Aktivity zařazované podle aktuální nabídky
• Divadelní představení a koncerty
• Dopravní hřiště
• Besedy a exkurze
• Hudební programy
Tento MPP byl konzultován se všemi pedagogickými pracovníky školy. Probíhající aktivity zahrnuje pouze
rámcově, v průběhu školního roku bude aktualizován a doplňován. Budeme nadále reagovat a situaci ve
škole a vzniklé problémy. Na konci roku bude vyhodnocena jeho činnost.
Mgr.Jitka Zalešáková - školní metodik prevence
Mgr.Jitka Zalešáková- ředitelka