Minimální preventivní program

Minimální preventivní program

Školní rok 2024/2025

Název školy, adresa:

Základní škola a Mateřská škola Hlubočany, okres Vyškov, příspěvková organizace, Hlubočany 105, 682 01

Vyškov

Zřizovatel školy: obec Hlubočany, Hlubočany 22, 682 01 Vyškov

Ředitelka školy: Mgr. Jitka Zalešáková

Škola sdružuje:

• mateřská škola

• základní škola - 1.stupeň

• školní kuchyně

• školní družina

Telefon: 517 358 958

E-mail:zshlubocany@seznam.cz

Obsah MPP:

1. Úvod

2. Charakteristika a specifika školy

3. Cíle MPP

4. Zařazení konkrétních témat do výuky

5. Aktivity MPP

1. Úvod

Minimální preventivní program (MPP) je součástí pedagogické dokumentace školy.

Je vypracován v souladu s platnými právními předpisy na základě příslušných metodických pokynů a slouží

jako základní pomůcka pro preventivní aktivity na škole v průběhu celého školního roku. Za jeho sestavení

odpovídá školní metodik prevence.

Vedení školy a pedagogický sbor jsou seznámeni s jeho obsahem. Vlastní náplň programu realizují

vyučující, do jejichž předmětů spadají jednotlivá témata.

Účinnost programu je vyhodnocována vždy na konci školního roku.

V letošním školním roce zůstává základním principem preventivní strategie na naší škole osvojování

základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a rozvoj dovedností, které vedou u dětí k odmítání

všech druhů sebedestrukčního chování a projevů agresivity. Děti budou seznamovány s bezpečným

pohybem v kyberprstoru.

Každý další školní rok přináší nové podněty, nápady a zkušenosti, na jejichž základě hledáme pokud možno

efektivní cesty vedoucí ke zkvalitnění vlivu na naše žáky.

Za velmi důležitou oblast považujeme prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a

žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek i boj proti

nudě (smysluplné využívání volného času).

2. Charakteristika a specifika školy

Mateřskou školu tvoří jedna třída v budově mateřské školy, Hlubočany 96.Třída je prostorná, vybavená

hračkami, didaktickými pomůckami. Mateřská škola má zahradu s pískovištěm, prolézačkami a plochou pro

sportovní aktivity.

Základní škola je dvojtřídní se spojenými ročníky - I. Třída spojuje první,druhý a třetí ročník. II.třída

spojuje čtvrtý a pátý ročník. Třídy jsou vybaveny pomůckami k výuce, didaktickou technikou. K výuce

tělesné výchovy využíváme sál obecního úřadu, který je vybavena potřebným tělocvičným nářadím a

náčiním a sportovní antukové hřiště. Vedle školy je školní zahrada, která je využívána během výuky a o

velké přestávce a dále školní družinou.

Školní družina je v učebně II.třídy školy, je vybavena hrami, hračkami, výtvarnými potřebami a kobercem.

Školní jídelna je v budově mateřské školy. Po vyučování přechází žáci v doprovodu učitelky na oběd.

3. Cíle MPP

Dlouhodobá strategie

Dlouhodobá strategie školy je zaměřena v nespecifické prevenci na rozvoj zdravého životního stylu,

vytváření inkluzivního prostředí ve škole a na podporu sociálních dovedností žáků vůči tlaku vrstevnické

skupiny. Ve specifické prevenci na předcházení šikany a rizikovému chování.

Obecné cíle

• Preventivně působit v co nejširší oblasti rizikových forem chování

• Spolupracovat a zapojovat se do projektů - akcí realizovaných jinými odbornými subjekty

• Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a ostatních pedagogů

• Vytvořit a rozšiřovat nabídku volnočasových aktivit školy

• Zajistit informovanost rodičů o rizikovém chování a seznámit rodiče s MPP

Konkrétní cíle

                   1. Prevence drogových závislostí, alkoholismu a kouření

• Oddálit první kontakt s návykovými látkami - podporovat žáky v jejich potřebách, nápadech,

tvořivosti, ve volnočasových aktivitách a zájmových činnostech

                  2. Prevence šikany, projevů xenofobie, rasismu a antisemitismu

• Předcházet šikaně, jejím projevům, stádiím a formám

• Předcházet projevům rasizmu, xenofobie a antisemitismu

• Usnadnit adaptaci nově příchozích žáků na prostředí školy, nové kamarády, učitele, formy práce...

• Vyvracet předsudky, pěstovat úctu k druhým

• Upevňovat obecně uznávané hodnoty

• Zajistit bezpečnost žáků o přestávkách a na skrytých místech školy (dohled)

• Účinně postupovat při rozpoznání šikany v souladu s pokyny MŠMT

• Posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy

               3. Prevence rizikového sexuálního chování a sexuálního zneužívání

• Předcházet rizikovému chování

• Předcházet rizikům předčasného pohlavního života

• Posilovat a upevňovat obecně uznávané hodnoty - rodina, mateřství, láska

• Předcházet rizikům sexuálního zneužívání týrání otevřeným předkládáním témat sexuální výchovy,

besedám o nich

• Podporovat zdravé sebevědomí žáků a citlivě přistupovat k jejich problémům se vztahy, dospíváním

apod.

           4. Prevence kriminality a delikvence, právní odpovědnost

• Předkládat a vysvětlovat modelové situace týkající se kriminality a delikvence

• Seznamovat žáky se základními projevy kriminality a delikvence

• Vysvětlovat důležitost řádu a norem

• Zasadit se o to, aby žáci znali svá práva ve společnosti - dětská práva, ústava

• Předkládat vhodný vzor společenského chování, dbát na dodržování zákona a být morální podporou

           5. Prevence virtuálních drog a kyberšikany

• Seznámit žáky se základními pojmy virtuálních drog - TV, video, počítačové hry,

závislost na internetu, patologické hráčství (výherní automaty, sázení), reality show

• Předcházet zdravotním, sociálním a psychickým poškozením - v důsledku přílišného užívání

virtuálních drog - znecitlivění, ztráta reality, snížení sebekontroly, násilí, závislost, gambling

• Stanovit a posilovat pravidla při užívání virt. drog

• Podporovat počítačové hry, filmy s kladnými stránkami obsahu

• Vést žáky k obezřetnosti při pohybu na internetu, při zadávání údajů o své osobě, při kontaktu s

cizími lidmi

• Besedovat o nebezpečí kyberšikany, posilovat kladné hodnoty ve vztahu mezi lidmi

          6. Zdravý životní styl - prevence poruch příjmu potravy, ekologie

• Podporovat zdravý životní styl žáků - životospráva, duševní i osobní hygiena, pohyb, režim dne,

prevence stresu, úrazů

• Upevňovat kladný vztah ke svému tělu

• Předcházet negativním vlivům médií a reklamy

• Předcházet vzniku poruch příjmu potravy - anorexie, bulimie, diety, obezita

• Upevňovat kladný vztah k životnímu prostředí

4. Zařazení konkrétních témat do výuky

1. ročník

• Základní zásady mezilidské komunikace, osobní bezpečí - ve všech předmětech a aktivitách

• Průběžně, zejména při skupinových činnostech - vztahy v dětském kolektivu

• Ve všech předmětech při kolektivních činnostech - každý člověk je jiný

• Respektování odlišností, základní hygienické návyky

• Ve všech předmětech a činnostech - využití volného času

• Rodina jako bezpečné místo

2. ročník

• TV, Prv - lidské tělo, zdraví a jeho ochrana

• TV, Prv - popis částí těla, zacházení s léky

• Prv - hygiena, orientace v čase, vztahy mezi lidmi

• ČJ - divadla, výlety projekty skupinové práce

• Prv - chování v krizových situacích

3. ročník

• Prv - pojmy z oblasti prevence, sexuální výchovy a drogové závislosti

• Prv - člověk, lidské tělo, muž a žena, zdraví a jeho ochrana

• Prv - lidé kolem nás, multikulturní výchova

• Prv - práce a volný čas, využívání volného času

• Prv - ochrana proti obtěžování cizí osobou

4. ročník

• Prv - lidské tělo, odlišnosti mezi pohlavími

• ČJ čtení - formou rozhovorů, besed, výukových filmů - životospráva a důsledky nevhodných

návyků

• ČJ, Př - využívání volného času

• Př, ČJ sloh - pojmy drogová závislost a sexuální výchova

• ČJ čtení - informace v médiích, výukové programy - vztahy v dětském kolektivu

• Divadlo, výlety, skupinové práce, práce v komunikativním kruhu

5. ročník

• rozhovory, besedy, články na internetu- životospráva, důležitost každodenního pohybu, důsledky

užívání návykových látek

• vhodné využití volného času

• ochrana proti obtěžování cizími osobami

• vztahy v kolektivu, vzájemné vztahy mezi chlapci a dívkami

• velké nebezpečí kyberšikany

                Cíl:

Po pěti letech by děti měly umět:

• definovat rodinu jako zázemí a útočiště

• zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými

• mít základní sociální dovednosti

• umět se chránit před cizími lidmi

• mít základní zdravotní návyky

• umět si správně zorganizovat svůj volný čas

• umět rozlišit léky a návykové látky

• znát přesné informace o alkoholu, tabáku a dalších návykových látkách

• znát následky užívání návykových látek

• umět odmítat

5. Aktivity MPP

            1. Aktivity pro pedagogické pracovníky

• Seznámit žáky i rodiče se školním řádem.

• Využívat nástěnky a didaktické materiály.

• Využívat informací odborných časopisů (Bezpečná škola. Učitelské noviny).

• Zajistit průběžné vzdělávání ŠMP a pedagogických pracovníků.

• Zajistit konzultace pro rodiče.

• Zprostředkovat písemná sdělení rodičům, distribuci informačních materiálů.

• Zapojovat rodiče do aktivit školy.

• Zapojovat se při realizaci MPP.

• Uplatňovat jednotná pravidla pochval a postihů.

• Uplatňovat individuální přístup k žákům se SPU.

            2. Aktivity pro žáky

• Nástěnky

• Konkrétní téma při výuce

• Projekty

           3. Aktivity pro rodiče

• Rodičovské schůzky

• Konzultační hodiny

• Nástěnky

• Webové stránky školy

• Spolupráce s PPP

• Školská rada

         4. Aktivity plánované

• První školní den prvňáčků - přivítání žáků a rodičů ve škole

• Projekt "Ovoce do škol", "Mléko do škol"

• Projekt "Šablony pro MŠ a ZŠ II.

• Třídní schůzky, konzultační hodiny

• Webové stránky školy

• Divadelní představení

• Halloween - projektový den ve škole

• Lampionový průvod

• Projekt Vánoce

• Rozsvěcení vánočního stromku v obci - Zpívání u vánočního stromu

• Vánoční besídka a vánoční dílny

• Návštěva knihovny ve Vyškově

• Zápis prvňáčků

• Škola v přírodě

• Plavecká výuka

• Masopust

• Projekt Den Země

• Školní výlet

            5. Aktivity zařazované podle aktuální nabídky

• Divadelní představení a koncerty

• Dopravní hřiště

• Besedy a exkurze

• Hudební programy

Tento MPP byl konzultován se všemi pedagogickými pracovníky školy. Probíhající aktivity zahrnuje pouze

rámcově, v průběhu školního roku bude aktualizován a doplňován. Budeme nadále reagovat a situaci ve

škole a vzniklé problémy. Na konci roku bude vyhodnocena jeho činnost.

Mgr.Jitka Zalešáková - školní metodik prevence

Mgr.Jitka Zalešáková- ředitelka

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky